Zelfstandigen en bedrijven – Trek meer klanten aan met digital advertising

Voor lokale ondernemers zijn het uitdagende tijden. De kans dat uw prospecten uw reclamebord zien op de stoep voor uw zaak of tijdens een plaatselijk festijn is vandaag eerder klein. Hoe vinden nieuwe klanten wél de weg naar uw zaak of website?

Zelfs al bouwde u tot nu uw trouwe cliënteel vooral op dankzij mond-tot-mondreclame, u kan niet meer om online adverteren heen. Ik deel graag een paar van mijn tips zodat u potentiële klanten in uw regio makkelijker weet te bereiken.

Wat zijn de voordelen?

Een eigen website om uw producten of diensten aan te prijzen is een must. Maar om uw website tot een succes te maken hebt u meer nodig. Want wat bent u met een mooie website als niemand er de weg naartoe vindt?

Om meer – en vooral de juiste – bezoekers aan te trekken, zijn digitale advertenties een uitstekend middel. Ze zijn doeltreffender dan printadvertenties in een lokaal blad. En digital advertising heeft nog meer voordelen.

Ook met een beperkt budget kan u al online adverteren, want u kiest zelf hoeveel budget u wenst te besteden. In vergelijking met offline adverteren is het ook goedkoper. Zeker in verhouding tot het aantal bereikte contacten: van een regionaal blad weet u wat de oplage is, maar u hebt er het raden naar hoeveel mensen in werkelijkheid uw advertentie zien.
U kan online heel gericht adverteren op basis van trefwoorden, locatie, interessegebieden, leeftijd, geslacht. Zo kan u ervoor kiezen dat uw advertentie alleen in uw buurt weergegeven wordt en bij de doelgroep die zich interesseert voor uw product of dienst.
Een digitale advertentie is snel gemaakt en kan u tussentijds ook aanpassen. Stel dat uw advertentie in eerste instantie niet veel clicks oplevert dan kan u ze bijsturen op vlak van doelgroep of inhoud.

Misschien het grootste voordeel: online adverteren is meetbaar. Denk maar aan het aantal clicks, cost per click, weergaven, hoe lang bezoekers op uw website blijven … En of ze wel of niet een bepaalde actie uitvoeren, zoals een aankoop in uw webshop, inschrijving voor uw nieuwsbrief, download van uw folder … als u die heeft.

Hoe begint u eraan?

In de eerste plaats is het belangrijk om na te denken over uw digitale strategie. Een duidelijk plan helpt u om maximaal rendement te halen uit uw online advertentiecampagne.

Het komt erop aan aandacht te trekken en prospecten te bereiken met de juiste boodschap op het juiste moment en op de juiste plaats. Formuleer daarom een antwoord op een aantal zaken.

  • Doel: wat wil u precies bereiken? Naamsbekendheid verhogen, verkoop stimuleren, inschrijvingen voor uw nieuwsbrief, infodag … genereren?
  • Doelgroep: wie wil u bereiken? Tot welke leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, regio … richt u zich? Wat doet uw ideale klant in zijn vrije tijd, waar ligt hij wakker van?
  • Boodschap: wat wil u communiceren? Wat moeten uw prospecten onthouden? Wees zo precies en duidelijk mogelijk.
  • Budget: hoeveel geld kan of wil u besteden? U kan uw budget op verschillende manieren spenderen: cost per click (CPC), kost per duizend impressies (CPM of cost per mille), of kost per conversie (CPA of cost per acquisition).
  • Kanaal: via welk onlinekanaal wil u uw doelgroep bereiken?

Welk online advertentiekanaal kiezen?

Er zijn tal van online advertentiekanalen: SEA (Search Engine Advertising), sociale media (Twitter, Linkedin, Instagram, Facebook), display banners …. Hieronder de belangrijkste troeven van twee grote kanalen: Google Display Network en Facebook advertising.

Google Display Network

Er zijn meer dan 100.000 websites in België en een zeer groot aantal daarvan toont reclamebanners. U bepaalt wie uw advertentie wel of niet te zien krijgt, bijvoorbeeld alle gebruikers in een straal van 15 km rond uw onderneming. Via dit kanaal kan u vooral uw naamsbekendheid vergroten. U kan met tekst, beeld of video adverteren.

Facebook advertising

7,1 miljoen Belgen gebruiken Facebook. Door middel van targettechnieken kan u de juiste doelgroep bereiken. Daarvoor filtert u op leeftijd, regio en interessegebieden die aansluiten bij de leefwereld van uw doelpubliek. Uw advertentie vertoont zich dan in de News Feed van uw doelgroep. Advertenties op Facebook bestaan altijd uit een afbeelding met bijhorende tekst.

Zelf doen of uitbesteden?

Vindt u het allemaal te ingewikkeld om zelf een digitale campagne op te starten? Dan kan u uiteraard altijd een beroep doen op een specialist in onlinemarketing.
Of u het nu zelf doet of uitbesteedt, onthoud dat 85% van de Belgen tussen 18 en 74 jaar dagelijks verbonden zijn met het internet. Maak dus gebruik van de kracht van digitale advertenties en vergroot uw zichtbaarheid bij toekomstige klanten.

bron AG Insurance.be