Huispersoneel onderworpen aan de Sociale Zekerheid

Een werkgever moet zijn werknemers verzekeren voor arbeidsongevallen en betaalt op hun loon bijdragen aan de Sociale Zekerheid. Voor sommige werknemers geldt een vrijstelling van deze bijdragen. Het gaat o.a. om de categorie die wij omschrijven als huispersoneel (niet inwonende dienstboden of occasionele werknemers zoals hulp in de tuin of poetshulp).

Vanaf 1 oktober 2014 komt hier verandering in. Het KB van 13 juli 2014 sluit vanaf 1 oktober 2014 elke vorm van manuele huishoudelijke activiteit uit van de vrijstelling op bijdragen aan de SZ.

Het KB voorziet wel nog een uitzondering voor “occasionele huishoudelijke arbeid”. Als voorbeeld geeft de RSZ: babysit, boodschappen doen voor buren, gezelschap houden van ouderen. Maar houden deze prestaties manuele arbeid in, bedraagt de arbeid meer dan 8 uren per week of is er een bepaalde regelmaat in de arbeid (bijvoorbeeld 3 x per week), dan moeten er ook bijdragen betaald worden.

Bijgevolg moet iedereen die personeel te werk stelt dat niet onder de uitzondering valt (hulp in de tuin of poetshulp), zich vanaf 1 oktober aansluiten als werkgever via de website van de RSZ, een “Dimona”-aangifte doen bij start en einde van de arbeidsovereenkomst, trimestrieel een “DMFA”-aangifte doen van de prestaties en het betaalde loon en tenslotte ook bijdragen aan de Sociale Zekerheid op het loon betalen.

Prestaties betaald met dienstencheques zijn hier niet betrokken.

Daarom vragen wij u voor opmaak van nieuwe polissen Huispersoneel ons vanaf 1 oktober het RSZ-nummer van de klant mee te delen tenzij het gaat om arbeid die onder de uitzondering valt.

U ontvangt binnenkort een lijst van uw klanten die een polis Huispersoneel (niet RSZ-plichtig) hebben. Als deze klanten niet onder de uitzondering vallen, raden wij hen aan zich in regel te stellen met de nieuwe wetgeving en ons via u hun RSZ-nummer mee te delen. Wij stellen dan een aangepaste polis op – met 4,13% taksen i.p.v. 24,13% – ter vervanging van de huidige polis.

Behoudens tegenbericht van u (via mail aan marketingcommunication@vivium.be) voor 10 oktober a.s. ontvangen uw klanten hierover op 17 oktober van ons een brief.

Meer informatie kunt u via het contactcenter van de Sociale Zekerheid krijgen (02/511.51.51, iedere werkdag tussen 7u en 20u) of via de website van de sociale zekerheid.

 

bronnen   http://www.vivium.be   –  https://www.socialsecurity.be