Een winter zonder batterijproblemen? Hoe voorkomt men een platte batterij?

Elke autobestuurder kan vroeg of laat te kampen hebben met een platte batterij. Wat kan men doen om dit te vermijden?

De typische panne van de koude dagen

Startproblemen wegens een zwakke batterij behoren tot de meest frequente autopannes, in het bijzonder wanneer de eerste zware winterprik ons land in zijn greep heeft met temperaturen rond of beneden 0°C. Ze komen ook heel vaak voor na een weekend of een vakantieperiode tijdens welke de wagen een hele tijd heeft stilgestaan of weinig heeft gereden.

Een zwakke batterij = een groot risico op een autopanne

Om probleemloos te kunnen starten, heeft de motor van een wagen doorgaans een batterij (een accu) nodig die voor meer dan 75% geladen is. Koude temperaturen verminderen het vermogen van de batterij en bemoeilijken een degelijke oplading. Oudere batterijen die niet meer naar behoren kunnen opladen, zullen dan ook als eerste bezwijken onder de koude.

Zorg dat uw batterij u niet in de steek laat

Om te vermijden dat u voor onaangename verrassingen zou komen te staan, geven wij u enkele tips en weetjes in verband met de autobatterij:

  • Een batterij heeft een gemiddelde levensduur van een 4-tal jaren (afhankelijk van het type en gebruik). Indien uw batterij tekenen van zwakte vertoont, laat u haar dus best nakijken en tijdig vervangen. De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik.
  • Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg. Korte ritjes van enkele kilometers zijn onvoldoende om de batterij efficiënt op te laden.  De motor langdurig laten draaien terwijl de wagen stilstaat, zal dus ook niet volstaan!
  • Parkeer de wagen in de winter op een beschutte plaats (garage) indien dit mogelijk is, of zoveel mogelijk uit de koude wind. Gebruik desnoods een deken om de motorkap te beschermen tegen de wind.
    Een isolerende vloerbedekking (zoals een isolatiepaneel op de grond) zal de koudestraling vanuit een bevroren ondergrond eveneens beperken.
  • Zorg ervoor dat de lichten uitgeschakeld worden wanneer de auto geparkeerd staat. Anders kan de accu na een lange, koude nacht volledig ontladen zijn.
  • Let wel: de batterij overbelasten door langdurig energieverslindende componenten aan te schakelen (airco, elektronische hulpmiddelen en spelen, …) kan de batterij vroegtijdig uitputten.

Enkele tips bij een moeilijke start

• Als uw wagen niet beschikt over een automatische lichtschakeling: steek de koplampen vóór het starten enkele seconden aan om de “slapende” batterij te activeren en doof ze vervolgens tot de motor is opgestart.

• Schakel alle energieverslindende elementen uit bij het opstarten (ontvriessysteem, verwarming, ventilatie, radio of cd, …).

• Hou bij het opstarten de koppelingspedaal ingedrukt en tracht op te starten. Probeer niet langdurig en hardnekkig de startmotor van meet af aan in gang te krijgen. Best is om enkele keren na elkaar korte startpogingen te ondernemen.

Krijgt u uw motor desondanks nog altijd niet aan de praat?

Opgelet: een voertuig in gang zetten met de hulp van startkabels doet men niet zomaar. Elektronicacomponenten van motoren van recente voertuigen zijn hier soms zeer gevoelig aan en dreigen schade te ondergaan indien de handeling niet correct of zonder behoorlijk materiaal wordt uitgevoerd!

Wat is dan de oplossing? Geen paniek, toch zeker niet als u een bijstandscontract hebt onderschreven. Want het volstaat om de bijstandscentrale op te bellen die snel een pechverhelper ter plaatse zal sturen. Zo blijft u zelf niet langer in de kou!

Heeft u vragen of interesse in  een vergelijking of wenst u een offerte? Bel ons gerust  of stuur een e-mail naar 

bron www.europ-assistance.be