Een volledig en correct ingevuld Europese aanrijdingformulier is van groot belang voor de afhandeling van het schadegeval.

Het volledig en correct invullen van het Europese aanrijdingformulier is van groot belang voor de afhandeling van het schadegeval. Niet alleen laten de ingevulde gegevens de verzekeraar toe om de betrokken partijen gemakkelijk te identificeren voor het verdere gevolg in de schaderegeling, maar kan hij op basis van de vermelde feiten nagaan hoe schadevergoeding moet verlopen. Een goed ingevuld document bespoedigt de schaderegeling en vermijdt misverstanden en geschillen.
Dit formulier is hetzelfde in heel Europa, behalve natuurlijk de taal waarin het is opgesteld. Zo kan de verzekerde de rubrieken steeds terugvinden in dezelfde volgorde en kan iedereen de andere bestuurder kan verstaan. Het formulier heeft ook zijn nut omdat in verschillende landen de politie weigert tussen te komen wanneer het ongeval enkel materiële schade betreft.
Enkele tips bij het invullen
Vul samen in en onderteken
Vul het formulier in op de plaats zelf van het ongeval en zorg ervoor dat alle betrokken bestuurders het ondertekenen.
Het ondertekenen betekent niet dat iemand enige toegeving van aansprakelijkheid doet, het enige doel is het omschrijven van de omstandigheden rond het ongeval. Op basis van onder andere deze gegevens zal dan de aansprakelijkheid bepaald worden.
Drie vierde van de verkeersongevallen wordt overigens volgens de RDR-conventie geregeld. Die conventie bevat specifieke regels rond de bepaling van de aansprakelijkheid die gebaseerd zijn op de rubrieken 12, 13 en 14 van het ongevalsaangifteformulier. Vandaar het belang voor de invulling van deze rubrieken en de ondertekening van het document.
Ook wanneer de politie tussenkomt hebben de bestuurders er alle belang bij samen het formulier in te vullen. Zonder dit document kunnen de verzekeraars niet onmiddellijk overgaan tot regeling van de schade en moeten zij wachten op de gegevens van het strafdossier met meestal vertraging tot gevolg.
Het aangifteformulier bevat twee identieke luiken voorzien van een chemisch product dat een doordruk mogelijk maakt (carbonpapier). Met een kogelbalpen werkt de doordruk het best. Elk van de twee betrokken partijen neemt na het invullen en ondertekenen één luik met zich mee. De rugkant kan dan later thuis worden ingevuld eventueel met behulp van een verzekeringstussenpersoon.

 

Het volledig ingevulde document dient daarna binnen de acht dagen te worden overgemaakt aan de verzekeringsonderneming.
De rubrieken
Tijds- en plaatsbepaling
Rubriek 1: vul de datum in en het uur waarop het ongeval is gebeurd.
Rubriek 2: geef aan in welk land, welke gemeente en welke straat het ongeval is gebeurd.
Schadebeschrijving
Rubriek 3: Duid aan of er gewonden zijn, zowel in het voertuig als buiten het voertuig
Rubriek 4: Signaleer of er nog andere materiële schade werd veroorzaakt dan de twee betrokken voertuigen.
Rubriek 10: Duid aan waar de schade zich bevindt op het voertuig door middel van een pijl.
Rubriek 11: Beschrijf die schade. Bijvoorbeeld “achterbumper en kofferdeksel”.
De getuigen
Rubriek 5: Vul de gegevens in van eventuele getuigen. Omdat de verzekeraars enkel rekening houden met correct ingevulde gegevens is het belangrijk om zowel naam, adres en telefoonnummer te noteren in dit vak (en nergens anders!) van onafhankelijke getuigen, dit zijn personen die niet in het betrokken voertuig zitten.
Gegevens over de verzekeringnemer, de bestuurder, de verzekeraar en het voertuig
Rubriek 6: Neem hier de gegevens over van de groene kaart rond de identiteit van diegene die de verzekeringsovereenkomst heeft afgesloten. Deze gegevens kan u trouwens op voorhand invullen op uw eigen formulier(en). Sommige verzekeraars voorzien stickers met uw gegevens die u eenvoudigweg op het formulier kan kleven. Let er dan wel op dat u op beide exemplaren de nodige stickers aanbrengt aangezien de gegevens dan niet met behulp van het carbonpapier doorgedrukt worden.
Rubriek 7: Vul de kenmerken in van het voertuig zodat de verzekeraar kan nagaan dat het betrokken voertuig wel degelijk het voertuig is dat in het contract verzekerd is. Dit geldt tevens voor de eventuele aanhangwagen.
Rubriek 8: Ook hier kan u de gegevens over de verzekeraar en/of verzekeringstussenpersoon overnemen van de groene kaart.
Rubriek 9: Vul de identiteit van de bestuurder in met behulp van het rijbewijs.

Beschrijving van de omstandigheden van het ongeval
Rubriek 12 : De meeste omstandigheden die kunnen geleid hebben tot het ongeval zijn reeds vooraf opgenomen in 17 type situaties. Kruis aan welke situatie van toepassing is en vermeld onderaan het aantal aangekruiste vakjes. Let wel, voor de eerste twee omstandigheden bestaan telkens twee invulmogelijkheden. Schrap altijd degene die niet van toepassing is.
Rubriek 13: Een duidelijke situatieschets samen met de invulling van de rubriek 12 kan de verzekeraar helpen bij het begrijpen van wat gebeurd is. Het is heel belangrijk om de positie van de voertuigen op de rijbaan goed aan te geven met aanduiding van hun rijrichting en van de plaatselijke verkeerstekens.
Rubriek 14: Wanneer de rubrieken 12 en 13 niet alle informatie bevatten die nodig zijn, dan kan u hier bijkomende opmerkingen maken.
Rubriek 15: Vergeet zeker niet het formulier te onderteken om de ingevulde gegevens te valideren.

 

bron www.assuralia.be