OPNIEUW AAN DE SLAG ALS ONDERNEMER

Na een wekenlange sluiting is het back to business voor vele handelszaken en kmo’s. Dat vraagt enige organisatie. Hoe garandeer je de veiligheid voor je medewerkers en klanten? En hoe zit het met je verzekeringen? Ik help je graag op weg

Wie mag weer openen?

Restaurants, bars en cafés zijn sinds 8 juni eveneens geopend. B2B-bedrijven uit niet-essentiële sectoren mochten hun deuren heropenen vanaf 4 mei en niet-voedingswinkels vanaf 11 mei.

Sinds 18 mei mogen ook contactberoepen, zoals kappers en schoonheidsspecialisten, en openbare markten onder bepaalde voorwaarden hun activiteiten hernemen.

Hoe veilig heropenen?

Of je nu een handelszaak hebt of bedrijfsleider van een kmo bent, de veiligheid van je klanten en je werknemers staat voorop. Bereid je dus goed voor:

  • Reinig alle ruimtes en materiaal waar klanten en personeel gebruik van maken.
  • Informeer je medewerkers, klanten en leveranciers duidelijk over de regels. Gebruik daarvoor infofolders, affiches, signalisatie. Verschillende sectororganisaties stellen gratis communicatiemateriaal ter beschikking.
  • Zorg dat je over voldoende schoonmaak- en veiligheidsmateriaal, zoals alcoholgel en mondmaskers, beschikt.

Belangrijkste richtlijn voor bedrijven

Telewerk blijft de norm als de functie van de werknemer er zich toe leent. Als dat niet kan, is anderhalve meter afstand houden de belangrijkste maatregel.

Alle aanbevelingen en richtlijnen om de verspreiding van COVID-19 op de werkplaats tegen te gaan, vind je in de generieke gids van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

Belangrijkste richtlijn voor handelszaken

Als handelaar mag je maximaal 1 klant per 10 vierkante meter toelaten. Is je zaak kleiner dan 20 vierkante meter, dan mag je tot 2 klanten ontvangen in de ruimte, zolang je een afstand van anderhalve meter tussen de klanten kan waarborgen.

Welke andere richtlijnen je specifiek moet volgen voor jouw handelszaak, lees je in de Gids voor de opening van de handel’ van de FOD Economie.

Hoe kan ik je helpen?

Lagen je activiteiten als handelaar of kmo-bedrijfsleider de afgelopen weken stil? Misschien liet je daarom uitzonderlijk je contracten van bedrijfsvoertuig(en) of andere polissen tijdelijk schorsen? Dan breng ik dat graag weer voor je in orde zodat je ook op dat vlak je zaak opnieuw veilig kan opstarten. Heb je je zaak op andere vlakken aangepast en heeft dat invloed op je verzekeringen? Laat het me weten zodat je niet te veel, maar ook niet te weinig verzekerd bent.